20 اشتباه رایج در سئو و بهینه سازی وب سایت
اشتباهات رایج در بهینه سازی و سئو وب سایت به همراه راه حل های برطرف سازی آنها
برای یادآوری کردن بهینه سازی وب سایت و سئو وب سایت را مختصر وکوتاه تعریف می کنیم: سئو وب سایت یعنی تولیدکردن صفحات وبی که براساس قوانین ارائه شده توسط موتورهای جستجوگر گوگل می باشد، بهینه سازی صفحات وب این است که وب سایت شمادرقوانین اعلام شده توسط موتورهای جستجوگر گوگل امتیاز بالاتری به دست آورد. بهینه سازی وب سایت و سئو وب سایت به خاطر همین است که کاربران اینترنت از موتورهای جستجوگر گوکل برای رسیدن به مطالب یامحصول ویاخدمات موردنظرشان استفاده می نمایند.
به این نکته دقت داشته باشیدکه در گوگل و یاهو و دیگر موتورهای جستجوگر گوگل، کاربران اینترنت درهمان صفحه ی اول نتایج جستجوگر گوگل به محصولات یاخدمات خود می رسند ومگر اینکه درشرایط خاص کاربران مجبورشوند واردصفحه ی دوم نتایج جستجوگر گول شوند. بناربراین بااین حساب برای داشتن بازدید ومراجعه کردن بالادر وب سایت ازطرف موتورهای جستجوگر گوگل، این مسئله الزامی است که وب سایت شمادر صفحه ی اول نتایج جستجوگر گوگل قراربگیرد.
موتورهای جستجوگر گوگل صفحات وب سایت رابا استفاده از ربات های مختلفی که طراحی میکنند ،پیداکرده ودر لیست فهرست بندی خودشان قرار میدهند. این موضوع را خدمت شما عرض کردیم که ربات های بسیار مختلفی که توسط خود موتورهای جستجوگر گوگل ساخته شدند کارفهرست کردن وب سایت ها راانجام میدهند ، این به این معنی است که همه موتورهای جستجوگر گوگل بامدل های بسیار متفاوتی کار میکنند. برای مثال اگر امکان داردکه یک صفحه وب سایت دریکی از موتورهای جستجوگر گوگل رتبه ی بالایی را داشته باشد ولی امکان دارد که همان صفحه وب سایت دردیگر موتورهای جستجوگر گوگل همان وضعیت رانداشته باشند.
یکی ازکارهایی که کارشناسان بهینه سازی وب سایت و سئو وب سایت و موتورهای جستجوگر گوگل انجام میدهند، پیگیری کردن تمام تغییرات عملکردهای داخل موتورهای جستجوگر گوگل مختلف است . بنابراین آن هامی توانند صفحه های وب سایت را براساس این تغییرات بهینه سازی نمایید . به علاوه آن هاهمراه کردن این تغییرات موتورهای جستجوگر گوگل مختلف خودرا با عملیات این موتورهای جستجوگر گوگل بروز می نماید.
گروه وب سایت وان بصورت کاملا تخصصی وحرفه ای در زمینه ی بهینه سازی وب سایت و سئو وب سایت فعالیت دارد واولین وب سایت تخصصی و با تجربه وارائه دهنده ی آموزش های فوق تخصصی وحرفه ای بهینه سازی وب سایت و سئو وب سایت میباشد ، وبه این نکته ی بسیار مهم دقت داشته باشیدکه تمامی آموزش های ارائه شده دراین وب سایت بصورت واقعی وتست شده هستند وحتی درصورت داشتن تغییراتی درسیاست های موتورهای جستجوگر گوگل سعی کرده ایم که درکم ترین زمان لازم مقالات مرتبط آپدیت و بروز شود وتغییرات اعمال شده به همراه توضیحات کامل وجامع ارائه خواهدشد.
حال گروه وب سایت وان تصمیم دارد دراین مقاله اشتباهات رایج در بهینه سازی وب سایت و سئو وب سایت ها رابرای شما عزیزان معرفی نماید، باما همراه باشید تا درادامه اشتباهات رایج و متداول در بهینه سازی وب سایت و سئو وب سایت به همراه راه حل های برطرف سازی آن ها را برای شما شرح کامل دهیم.
1) اشتباه رایج سئو وب سایت: اشتباه در انتخاب کلمات کلیدی مناسب:
دنیای اینترنت براساس کلمه های کلیدی عمل میکند. وب سایت ها فقط زمانی در نتایج جستجوگر گوگل ظاهر میشوندکه عبارت های جستجوشده باکلمه های کلیدی مدنظر شان مرتبط باشد.
اولین اشتباه رایج سئو وب سایت میتواندآن باشد که اگرشما مطالب وب سایت تان خودرا بدون بررسی واستفاده کردن از کلمه ها و عبارات کلیدی مناسب منتشر می نمایید، بسیاری ازفرصتهای خودرا برای جذب بازدید کنندگان از موتورهای جستجوگر گوگل ازدست خواهید داد. کلمات و عبارات کلیدی در حقیقت همان کلمه ها ویامجموعه ای ازکلماتی است که کاربران در موتورهای جستجوگر گوگل وارد می نمایند.
2) اشتباه رایج سئو وب سایت: کپی برداری از مطاللب دیگر وب سایتها و استفاده از محتوای تکراری یا Duplicate Content:
بزرگ ترین و متداول ترین اشتباه در بهینه سازی وب سایت و سئو وب سایت استفاده کردن ازمطالب دیگران وسایر وب سایت های موجود دراینترنت میباشد.
محتوایی که در وب سایت قرار میدهید، بایستی اختصاصی و منحصربه فرد وتوسط خودشما ومرتبط با زمینه ی کاری وب سایت وکلمه ها و عبارات کلیدی وب سایت باشد.
تولیدمحتوا اختراع کردن محتوانیست اگر به جمله ی توجا داشته باشید شمااختراعی را انجام نمیدهیدکه سخت وپیچیده باشد. کافی است تلاش کنید درمورد تخصصی و حرفه ای که دارید مطلب بنویسید.
یکی دیگر ازموارد از اشتباهات مربوط به این دسته این میباشدکه: این که دوصفحه ی وب بامحتوای یکسان وآدرس های متفاوت داشته باشیم که به نحوی کپی برداری تلقی می شود واین هم جزء اشتباهات متداول درزمینه ی سئو وب سایت میباشد.
3) اشتباه رایج سئو وب سایت: استفاده نکردن از تگ alt:
یکیدیگر از نکته هایی که در بهینه سازی وب سایت و سئو وب سایت ،بسیاری ازوبمسترها به آن دقت کافی ندارید.استفاده کردن از تگ alt یاهمان متن جایگزین عکس هست. این روش بطور چشمگیری روی افزایش ترافیک ازطریق جستجوی کردن تصاویر گوگل تأثیردارد.
بنابراین برای تصاویر وب سایت خودتگ alt مناسب استفاده نمایید وتاحد ممکن کلمات و عبارات کلیدی مقاله ی خودرا در تگ alt تصاویر هم استفاده نمایید.
4) اشتباه رایج سئو وب سایت: گرفتن بک لینک های کم ارزش به وب سایت:
بااین که بک لینک هانقش بسیار اساسی و مهمی درتجارت اینترنتی و بهینه سازی وب سایت و سئو وب سایت دارند، نبایستی کیفیت رافدای کمیت وتعداد بک لینک ها نمایید. بک لینک هااز وب سایت هایی بارنک پایین، وب سایت های اسپم، وب سایت های نامرتبط به شما و وب سایت هایی که صرفا جهت اشتراک دادن لینک طراحی شدند، تبادل لینک دوطرفه، استفاده کردن ازلینک سازی غیرطبیعی باتکنیک های PBN باتوجه به آخرین تغییرات موتورهای جستجو گر گوگل یک اشتباه بسیار رایج سئو میباشدکه به راحتی میتواند به سئو وب سایت شما آسیب بزند.
الگوریتم گوگل پنگوئن برهمین اساس طراحی شده است که وب سایت های اسپم را ازلیست نتایج جستجو خارج نماید، ودر آن کیفیت بک لینک های وب سایت یکی از الگوریتم های بسیارمهم گوگل برای شناخت یک وب سایت به عنوان اسپم درنظر گرفته میشود. بنابراین تمرکز کردن وتلاش خودرا برای به دست آوردن بک لینک های باکیفیت و بسیار مناسب از وب سایت های مرتبط قراردهید تا این که مسیری ساده و راحت راانتخاب نمایید ولینک های کم ارزش رابرای وب سایت تان جمع آوری نمایید.
یکی ازراه های قابل اطمینان برای دریافت کردن لینک های باکیفیت، استفاده کردن ازاستراتژی های بازاریابی محتوایی می باشد. دراین روش شما باتولید کردن محتوای بسیار مفید وباکیفیت برای مخاطبان هدف خود ارزش قائل شده وباعث بازنشر شدن محتوای خود در وب سایت ها، وبلاگ ها ورسانه های اجتماعی ودرنتیجه ایجاد لینک های ورودی به وب سایت تان خواهیدشد.
5) اشتباه رایج سئو وب سایت: به روزرسانی نکردن مداوم سایت:
یکی ازتکنیک های مدیران وب سایت های موفق بروز رسانی و آپدیت مداوم وب سایت است زیرا موتورهای جستجوگر گوگل اهمیت بسیارویژه ای به بروزرسانی کردن و جدید بودن محتوای وب سایت شما دارند.
برای بروزرسانی وب سایت نیازنیست همیشه محتوای جدید وتازه تولید نمایید. بلکه میتوانید باویرایش کردن محتوای قدیمی وب سایت خود و درج کردن چند بند ولینک سازی داخلی وخارجی در صفحه های آن را بروزرسانی نمایید وازدید موتورهای جستجو گر گوگل وب سایتی پویا ودر حال رشد به نظربرسید.
برای توضیحات بیشتر دراین مطلب عرض می کنم که مطالب ومحتوای قدیمی ارزش محتوایی وب سایت شمارا کاهش داده و باعث برگشت کم ترکاربران به وب سایت شما خواهدشد. موتورهای جستجوگر گوگل اهمیت بسیار زیادی به بروزرسانی وتازگی محتوای وب سایت شمادارند. هم چنین افزودن مطالب جدید به وب سایتتان گسترده کلمه ها و عبارات کلیدی وامکان بازدید شما ازطریق موتورهای جستجوگر گوگل راافزایش میدهد.
6) اشتباه رایج سئو وب سایت: تمرکز بر موتورهای جستجو و غافل شدن از کاربران:
این حقیقت داردکه سئو وب سایت و بهینه سازی وب سایت مطالب آن ازاهمیت بسیار زیادی برخورداراست اما بازدید کنندگان وب سایت شما اهمیت بیشتری دارند. فعالیت هایی که در زمینه ی بهینه سازی وب سایت و سئو وب سایت انجام میدهید نبایستی کیفیت وزیبایی ارائه مطالب به کاربران راتحت تاثیر خود قراردهند، چون باعث خروج کاربران از وب سایت شما وعدم بازگشت آن ها میشود.
الگوریتم های تازه و جدید موتورهای جستجوگر گوگل به سمتی کشیده میشوندکه سئو وب سایت و بهینه سازی صفحات وب سایت را ازدید کاربران بسنجند، این به این معنی است که موتور های جستجوگر گوگل به شما این مطلب را گوش زد می کنند که طراحی وب سایت و بهینه سازی وب سایت و سئو وب سایت را به گونه ای انجام دهیدکه برای کاربران اینترنتی بسیار خوشایند و کاربر پسند باشد، به همین خاطر است که موتورهای جستجوگر گوگل به وب سایت هایی که یوزر فرندلی یا کاربر پسندترهستند امتیازات بالاتری میدهند. پس دستورات بهینه سازی وب سایت و سئو وب سایت را درحد امکان خود پیگیری کنید ولی احترام به کاربران راهرگز فراموش نکنید. اطمینان داشته باشید که نتایج مثبتی را به همراه خواهد داشت.
7) اشتباه رایج سئو وب سایت: استفاده از عنوان نامناسب مطالب وب سایت:
عناصر مهم هرنوشته یامقاله یاپست در وب سایت و وبلاگ ها، عناوین آن ها می باشد. زیرا بیش تر کاربران اینترنتی ازروی همین عناوین مقاله ها تصمیم خود رامیگیرند که آن را باز کنند و مطالعه کنندو به سایر بخش های آن دقت چندانی نمی کنند. بنابراین استفاده کردن از عنوان های نامناسب رامیتوان یکی ازاشتباهات رایج ومتداول در بهینه سازی وب سایت و سئو وب سایت دانست.
در واقع هنگتمی که شخصی به وب سایت شمامراجعه می نماید باتوجه کردن به عنوان های نوشته تصمیم می گیرند که برروی آن کلیک نمایند. درنهایت هم زمان بابهبود کردن قدرت نوشتاری خودبه عنوان یک تولیدکننده محتوا برروی توانایی خودبرای انتخاب کردن عنوان های مناسب نیز تمرکزکنید.
پس در نتیجه یکی ازعوامل اصلی و اساسی که موجب کسب رتبه برای یک مطلب میشود عنوانی هست که برای آن مطلب انتخاب می نماییداست.
بنابراین عناوینی که برای یک مطلب انتخاب می نماییدباید شامل کلمه ها وعبارات کلیدی مدنظرتان باشد. خودرا به جای کاربران خود قراردهید هنگامی که کلمه وعبارتی را در موتورهای جستجو گر گوگل جستجو می نمایید درصفحه ی نتایج تنها به عنوان مطلب نگاه میکنید وهر میزان این عنوان جذابتر باشد و به جستجوی هدف او نزدکترباشد کاربران تمایل بیش تری برای بازدیدکردن از آن وب سایت رادارند.
8) اشتباه رایج سئو وب سایت: غلط های املایی فراوان:
غلط های املایی بسیاری درمحتوای وب سایت ها وصفحات وب سایت موجب حواس پرتی و سردرگمی خواننده و البته موتورهای جستجوگر گوگل می شود و همین موضوع امکان دارد موجب ازبین رفتن اعتماد آنها از وب سایت شماشود، زیراوجود چنین اشتباهات فاحش دستوری درمحتوای ناشی ازعدم دقت ویانا آگاهی شما می باشد. برای جلوگیری کردن ازاین مشکل دو راه حل وجوددارد:
یکی استفاده کردن ازنرم افزارهای ویرایش کننده همانندویراستیار ودیگری حضور یک ویرایش گردر تیم که مقاله ها ومطالب نوشته شده راقبل از منتشر کردن بصورت کامل وکلی مطالعه کرده واشتباهات شما را تصحیح نماید.
حقیقت این است که همه ی مادچار اشتباهاتی میشویم اماشما به عنوان یک وبمستر بایستی این اشتباهاتی که وجود داردرا به حداقل برسانید تااحترام واعتماد بیش تری را ازمخاطبان خود دریافت نمایید.
هرمقاله ای قبل از منتشر شدن بایدحداقل دویا سه بار بطورکلی مورد بررسی ودقت قرار بگیرد و ایراد های و مشکلات آن رفع شود وهمین موجب میشودکه اشتباهات فاحشی درآن به چشم نیاید.
هرتولید کننده ی محتوا قطعا میداندکه امکان دارددر طول فرآینداستراتژی تاانتشار محتوای خود اشتباهات بسیار زیادی منجرب شود، چون راه های بسیاری برای ضربه زدن به محتوای تولیدشده وجوددارد. از اشتباهات فنی وکاربردی گرفته تا اشتباهات فاحش اجتماعی که تولیدکنندگان محتوا همواره درتلاش هستند تا ازاین اشتباهات جلوگیری نمایند.
هر شخصی که درزمینه ی تولید محتوا فعالیت داشته باشدمطمئنا در طی فعالیت کاری خود تجربه های متفاوتی بدست می آورد.
9) اشتباه رایج سئو وب سایت: عدم درک مخاطب:
عدم درک کردن مخاطب هم یکی ازاشتباهات رایج ومتداول بهینه سازی وب سایت و سئو وب سایت میباشد که بیشتر وبمسترها مرتکب آن میشوند. داشتن شناخت کافی ودرک مخاطب نقطه ی شروع برای جذب کردن مخاطب میباشد. اگرقرار است که در موردموضوع خاص ومهمی مطلبی رابنویسید بایستی به این دو نکته دقت فرمایید:
اول اینکه هدف محتوای شماچیست ودوم این که محتوایی که تولید می نمایید شمارا تاچه حد به این هدف نزدیک می نماید.
اگربه این نکته ها دقت نداشته باشیدمحتوای شماخوانده نمی شود، و همچنین به اشتراک گذاشته نمیشود ویا کسی به آن اهمیت نمیدهد. واین موضوع مطمئنابرای شما واقعا آزاردهنده خواهدبود. بنابراین به خاطرداشته باشید که به عنوان یک وبمستر حرفه ای بایستی ابتدامخاطبان خود رابشناسید و هر آن چه را که میخواهند به آن ها ارائه دهید تا۹۰ درصد از مشکلاتتان حل شود وکسب و کارشما روبه راه شود و پیشرفت کند.
10) اشتباه رایج سئو وب سایت: ساخت وب سایت هایی که به خوبی ایندکس نمی شوند:
لیست نتایج نشان داده شده توسط موتورهای جستجو گر گوگل براساس ایندکس صفحات از وب سایت ها میباشدکه باالگوریتم های مشخصی تحلیل وبررسی شدند.
چگونه در ابتدای وب سایت ماایندکس شود؟ وب سایت شماباید ابتدا بخ وسیله ی موتورهای جستجوگر گوگل ایندکس شوند تاخلاصه ی محتوای وب سایت شمارا برای بررسی پتانسیل ارائه آن درنتایج جستجوگر گوگل درآینده ذخیره کنند. اگر موتورهای جستجوگر گوگل امکان بررسی وایندکس شدن صحیح وب سایت شما رانداشته باشند، شما نمیتوانید کاربران بسیار زیادی را ازطریق موتورهای جستجوگر گوگل جذب نمایید. عوامل بسیار زیادی برایندکس نشدن وب سایت شما نقش بسزایی دارندکه مهمترین آنها را در این جا ذکر می نماییم.
درادامه لیستی ازکارهایی که موجب میشوند وب سایت به درستی وکامل ایندکس نشوند را برای شما شرح می دهیم:
یک: استفاده از منوهای فلش و جاوا بدون جایگزین Html:
علیرغم این که وب سایت های فلش بسیارجذاب و زیبا به نظر می رسند، اماعدم استفاده کردن ازجایگزین Html ، میتواند به دودلیل موجب حذف شدن وب سایت شما از موتورهای جستجوگر گوگل شود:
اول این که هر کاربرانی اینترنتی لزوما از مرورگر بسیار حرفه ای استفاده نمی کند ودوم این که بسیاری ازموتور های جستجوگر گوگل نمیتوانند فایل های جاوا وفلش رابخوانند.
وب سایت شما باید به گونه ای طراحی شودکه توسط همه قابل رویت باشد. فلش وجاوا جذابیت به وب سایت شما میدهد، امابه قیمت از دست دادن بازدیدکنندگان.
باید ازجایگزین Html استفاده شود تاهمه ی مرورگر ها (حتی آن هایی که توانایی ترجمه فایلهای فلش و جاوا اسکریپت راندارند) بتوانند به کاربران امکان گشتن در وب سایت را دهند.
به علاوه، بخشی از بهینه سازی وب سایت شما برای موتورهای جستجوگر گوگل فاکتور لینک است. شماتصمیم دارید یک وب سایت ایجاد نماییدکه هر صفحه ای ازطریق یک لینک به صفحه های دیگر متصل شود. لینک ها این امکان را به ربات موتورهای جستجوگر گوگل میدهند که بفهمند یک وب سایت چه قدرمورد توجه است. پس هر چه قدرتعداد لینک ها افزایش پیدا کند، وب سایت بیش تر درمعرض توجه موتورهای جستجوگر گوگل قرار میگیرد.
به همین خاطر شما به لینک های داخلی وخارجی بیش تر در وب سایت تان نیازدارید. اگر موتورهای جستجوگر گوگل به دلیل جاوا یافلش بودن لینک ها نتواند آن ها را ازهم متمایز نماید، نکته ی بسیار مفیدی درخصوص بهینه سازی وب سایت و سئو وب سایت را ازدست داده اید. مطمئن باشید که ازجایگزین Html در وب سایت خود استفاده کرده اید تااز اشتباهی بسیاربزرگ جلوگیری کنید!
نتیجه گیری: اطلاعات ومتن های استفاده شده درفلش ها قابل درک برای موتورهای جستجوگر گوگل نیستند، بناربراین به ندرت از آن ها استفاده نمایید. انیمیشن های فلش بااین که زیبایی وطراوت بسیار خاصی به صفحه های شما می دهد امااستفاده کردن بیش از اندازه وغیر اصولی ازآن ها یک اشتباه رایج و متداول در سئو میباشد.
نتیجه گیری: جاوا اسکریپت وکدهای مانند آن توانایی ها وکاربردهای بسیارزیادی رابه کاربران ارائه میدهند اماتوسط گوگل ایندکس نمیشوند. برای جلوگیری کردن ازاین مشکل میتوانید تنظیمات فایل robot.txt راطوری انجام دهید تایک نسخه ی متنی رابه جای کدهای شما به موتورهای جستجوگر گوگل نمایش دهند.
دو: استفاده از PDF به جای Web Page:
دربسیاری ازموارد، یک طراح وب سایت بجای طراحی صفحات وب به درج یک فایل PDF قناعت می کند. این معمولازمانی اتفاق می افتد که یک طراح وب سایت، طراحی یک صفحه ویامجموعه ای از صفحات وب رابا استفاده از نرم افزار PowerPoint یا Word انجام میدهد. درنهایت به جای این که فایل هارا به Html ترجمه نمایند، تبدیل به PDF کرده وجایی در وب سایت قرار میدهند تا کاربران بتواندآن را مشاهده کرده و ودر صورت نیاز دانلود نمایند.
اگرچه این تکنیک امکان دارد که در بعضی موارد ، همانند دانلود گزارش سالانه قابل قبول باشد، امایک طراح خوب و حرفه ای وب همیشه براین نکته اصرار خواهدورزید که اطلاعات مهم وب سایت بصورت Html ترجمه شود. PDF یک ابزار بسیار خوب برای ایجادسند می باشد، اما امکان دارد محتویات آن برای کاربر ان غیر مفیدبوده ودانلود کردن آن در هرحال زمانبر و طاقت فرسا باشد ومهمتر ازهمه PDF ها کم ترین فایده را در بهینه سازی وب سایت و سئو وب سایت برای بیش تر موتور های جستجوگر گوگل خواهدداشت.
سه: استفاده بیش از حد از تصاویر:
موتورهای جستجوگر گوگل توانایی درک متن های موجود درعکس ها راندارند. اگر مطالب ونکات بسیار مهمی را درتصاویر (مانند عنوان وتوضیحات فعالیتهایتان) بکارببرید در گوگل ایندکس نخواهندشد. بصورت اساسی متن مناسبترین نوع محتوا نسبت به ویدیو، عکس و … برای ایندکس در موتورهای جستجوگر گوگل می باشد.
11)اشتباه رایج سئو وب سایت: عدم توجه به شبکه های اجتماعی:
به عنوان اشتباه رایج دیگری در بهینه سازی وب سایت و سئو وب سایت میتوانیم به دقت نکردن به رسانه های اجتماعی اشاره نماییم. تولید محتوای بهینه شده تنها بخشی از کار سئو وب سایت و بهینه سازی وب سایت است وگام بسیار مهم دراین زمینه به اشتراک گذاری وپخش کردن آن در رسانه ها و شبکه های مختلف هست. شبکه ها ورسانه های اجتماعی مهمترین نقطه ی ارتباط شما و مخاطبانتان هستند. در حقیقت مخاطبان شما در شبکه های اجتماعی با شما آشنا می شوند، با شما ارتباط برقرار می کنند، ارتباط خود را با شما قطع می کنند و یا مطالب شما را به اشتراک می گذارند. بنابراین محتوایی که شما تولید می کنید تا زمانی که در کانال های اجتماعی که زندگی امروز به شدت تحت تاثیر آن ها است قرار نگیرد مفید و موثر نخواهد بود.
بنابراین به خاطر داشته باشید که اشتراک گذاری مطلب در رسانه های اجتماعی نقش مهمی در بهینه سازی و سئو وب سایت است دارد. نکته مهم موجود در این زمینه نیز این است که بدانید مخاطبان شما کدام کانال یا شبکه ی اجتماعی را مناسب تر می دانند.
12) اشتباه رایج سئو وب سایت: ولید نشان دادن قالب:
این مورد اشتباه خیلی رایج هست همه می دانند گوگل به وبسایت های ولید علاقه ی بسیاری دارد و با دیدی بهتر به انها نگاه میکند اما هیچ کس نمیداند چرا همه فکر میکنند اگر لوگوی ولید بودن قالب را قرار دهند گوگل رفتاری مهربانانه ترین با سایت های انها خواهد داشت در صورتی که این لوگوری ولید بودن میتواند مشکلات زیادی را ایجاد کند زیرا گوگل اگر متوجه بشود که سایت شما ولید نیست ( که میشود) مشکلات زیادی برای شما ایجاد خواهد کرد چون شما را به عنوان یک سئوکار کلاه سیاه شناسایی میکند و این را گوگل اصلا دوست ندارد بعضی نیز فکر میکنند زرنگ هستند و به جای لوگو با یک افکت بسیار زیبا متن قرار میدهند Valid HTML که فرق چندانی نمیکند سعی شما باز هم همان فردی هستید که گوگل فکر میکند یک سئوکار کلاه سیاه !
13) اشتباه رایج سئو وب سایت: استفاده از tld های نا مناسب:
TLD مخفف عبارت Top Level Doman می باشدکه ما عنوان پسوند دامنه وب سایت آن را می شناسیم، یک اشتباه رایج ومتداول در بهینه سازی وب سایت و سئو وب سایت این طرز فکر میباشد: URL فارسی را موتور های جستجوگر گوگل شناسایی می نماید پس ما آدرس راهم فارسی کنیم.
متاسفانه درجهت فارسی سازی هر چه بیش تر اینترنت ماگاهی اوقات به اقداماتی دست می زنیم که نه تنهاپیشرفتی درکار ما حاصل نمیشود بلکه موجب پسرفت ما هم نیز می شود. بحث دامنه های فارسی هم جزء همین مشکلات می باشدکه مطرح شد میخواهیم وب سایت های فارسی راواقعا فارسی کنیم اما درعمل وب سایت های قارسی دچارمشکلاتی شدند. که هیچ مرورگری دامنه های فارسی راپشتیبانی نمیکند واستفاده کردن ازآن ها فقط دفع بازدیدکننده می نماید بجای جذب بازدیدکننده.
14) اشتباه رایج سئو وب سایت: بالا آمدن به روش تکنیک های سئو کلاه سیاه یا ناخواسته سئوکار کلاه سیاه شویم:
فرآیند سئو وب سایت یکی از مهم ترین و طولانی ترین وسخت ترین کارهاهست ودر این راه هیچ کسی طی یک شب موفقیت کسب نمی کند.دراین بین مدیرانی هستندکه میخواهند این راه صدساله را یک شب بپیمایند و درکوتاه ترین زمان ممکن به رتبه های برترگوگل برسند.
این افراد با استفاده از روش هایی همانند :
Keyword Stuffing
Link cloacking
Redirect chain
وروش هایی ازاین دست تلاش میکنند به نوعی گوگل رادچار اشتباه نمایند وبا دورزدن قوانین ها بتوانند رتبه ی وب سایت خودرا افزایش دهند که دیر یازود با پنالتی شدید موتوهای جستجو گر گوگل روبه رو میشوند.
دررابطه بااین نوع حرکات خدمت شماعرض میکنم که هیچکدام ازاین روش ها در مدت زمان طولانی جواب نمیدهد وهمه ی پایگاه هایی که ازاین روش هااستفاده میکنند یک روز باپنالتی به شدت جریمه خواهند شد وحتی ممکن است برای همیشه ازایندکس موتورهای جستجو گر گوگل حذف شوند.
مثالهایی برای این اشتباه وجوددارد که خودشما هم باچند جستجو کردن درگوگل به نتایجی دست پیدا میکنید، رایج ومتداول ترین نوع سئو کلاه سیاه درایران به کاربردن تگ می باشد خود تگ بسیارمفید است کسی خلاف این موضوع را هم نمی گوید اماهستند وب سایت هایی که همه ی ما می شناسیم زمانی که در گوگل سرچ می شوند میبینم پر هستند از وب سایت هایی که به محتوای موردنیاز ما اصلاربطی ندارند اما دررتبه ی اول گوگل هم قراردارند. این ها جزء کارهای خارق العاده ایرانیان میباشد که ناخواسته و درحالتی که اطلاع ندارند چرا ولی انجام میدهند ونتیجه هم میگیریند امابگذارید خیالتان را راحت کنیم اگرشما ازاین دسته افرادهستید وب سایت شمابه زودی زود به اعماق تاریخ خواهدپیوست زیرا موتورهای جستجو گر گوگل بسیار حرفه ای هستند ودیگر نمیگذارند شما این طور به نتیجه ی خودبرسید.
15)اشتباه رایج سئو وب سایت: سرعت لود شدن پایین سایت:
سرعت بار گذاری صفحات یکی از مهم ترین فاکتورهای سئو وب سایت می باشد. امااین مورد برای کاربرانی که از وب سایت شمابازدید میکنند نیز بسیار اهمیت دارد. براساس تحقیقات موتورهای جستجو گر گوگل، اگر سرعت لود وباز شدن یک صفحه ی وب سایت بیشتر از 3ثانیه باشد، 53درصد از کاربران ازآن خارج خواهندشد.
هدف شمااین است که سرعت لود وب سایت خود را به زیر 1ثانیه برسانید.
چندراه حل برای این که سرعت بازشدن صفحات وب پایین بیاید:
کاهش تعداددرخواست وریدایرکت به حداقل ممکن: صفحات راباید ساده وشیک نگهدارید.حذف ریدایرکت های 301 تاجایی که ممکن است، پاک کردن المانهای غیرضروری از صفحه، بهینه سازی کدهای HTML ودر آخر حذف تمام چیزهایی که موجب کندشدن صفحات وب سایت میشود همانند CSS ها وکدهای جاوا اسکریپت.
تعییراندازه وفشرده کردن تصاویرها : شما میتوانید تغییراندازه را بصورت اتوماتیک وبااستفاده ازابزاری که در وردپرس وجوددارد، انجام دهید. البته هم چنین بااستفاده از نرم افزارهای متفاوت آنها رافشرده نمایید.
هاستینگ خود را بررسی کنید: هاستینگ های رایگان یاارزان کمکی به شما برای بهبود سرعت وب سایت نمی کنند. شمابه سرویس میزبانی با حجم بسیاربالای ترافیک نیازمند هستید. الخصوص درحوزه ی تجارت الکترونیک این موضوع بسیار اهمیت دارد.
میزان پیشرفت خود را بررسی کنید: میتوانید از ابزارهای بسیارسریع، ساده وقدرتمند موتورهای جستجو گر گوگل PageSpeed Insights برای بررسی میزان پیشرفت وکارایی وب سایت خوداستفاده نمایید.
هم چنین شما میتوانید از صفحه ی موبایلی پرسرعت (AMP) بجای صفحه های موبایلی معمولی و عادی استفاده نمایید. صفحات AMP تاچهار برابر سریعتر ازدیگر صفحه های موبایلی هستند. باکمک کدهای HTML به سادگی میتوانید صفحه های وب سایت رابه AMP تبدیل نمایید. این مورد میتواند کمک بسیاری در بهینه سازی تلفن همراه شماداشته باشد چون همان گونه که میدانید موتورهای جستجو گر گوگل به صفحات موبایلی باسرعت اهمیت بسیاری میدهند.
فایل های مسدود شده
ربات های موتورهای جستجو گر گوگل باید همانند یک کاربر معمولی به تمامی وب سایت شمادسترسی داشته باشند. به این معنا است که محدودکردن دسترسی به کدهای CSS، جاوا اسکریپت وفایلهای تصویری میتواند برای رتبه ی شما مضرباشد.
فایل robots.txt وب سایت خودرا بررسی نمایید ومشخص نماییدکه آیا المان ضروری است که اجازه دسترسی به آن رابرای گوگل محدودکرده باشید یا خیر. برای اینکار به گوگل سرچ کنسول مراجعه فرمایید وبه قسمت test your robots.txt بروید. به یادداشته باشید که برای بررسی تمام url ها، باید بصورت جداگانه url های دسکتاپی و موبایلی را امتحان کنید.
16) اشتباه رایج سئو وب سایت: عدم نام گذاری فایلها:
مدیا وب سایت شماکه شامل فرمتهای مختلفی ازقبیل فیلم ها،عکس ها ،صوت ها ،کتابهای الکترونیکی می باشد.ازنام درست ومناسب استفاده نمایید مثلاً اگرمقاله ای در رابطه با سئو می نویسید ویک عکس درآن مقاله استفاده کرده باشید بایدبه جای نام آن عکس (Untiteled01. png) ازیک نام متناسب با کلمات کلیدی نوشته مانند (seo.png) استفاده نمایید.
اینکار رابرای تمامی مدیاهای موجود در وب سایت خودانجام دهید. بااین روش میتوانید برای کلمات کلیدی مدنظر خودرا بهینه نمایید و رتبه ی بهتری به دست آورید.
17)اشتباه رایج سئو وب سایت: خرید بک لینک:
موتورهای جستجو گر گوگل بصورت مداوم الگوریتم های خودرا بروز رسانی میکند وهرآپدیت به معنی هوشمندترشدن و اصلاح کردن ایرادهای قبلی وب سایت هست مثل گذشته نیست که باخرید فله ای بک لینک درزمان بسیارکوتاهی به نتیجه های عالی دست پیدا کنید، الگوریتم های موتورهای جستجو گر گوگل تمامی لینک های وب سایت شمارا بررسی می نماید وموارد مشکوک را بررسی میکنند وطرف دیگرهم یک تیم انسانی ازافراد خبر لینک های ساخته شده برای وب سایت ها رابصورت دستی بررسی و چک میکنند و بنابراین وب سایت مختلف با جریمه ی گوگل مواجه خواهندشد.
لینک وب سایت شماباید بصورت طبیعی و از وب سایت های مرتبط با حیطه ی کاری شماساخته شود. برای مثال اگر وب سایت شماپزشکی هست نبایستی از وب سایت املاک لینک بگیرید، زیراربطی به موضوع وب سایت شماندارد.
18) اشتباه رایج سئو وب سایت: آتوریتی (authority):
با پاک کردن پیچ رنک (سیستم اعتباردهی موتورهای جستجو گر گوگل برای رتبه بندی وب سایت ها) توسط گوگل اکنون جای خودرا مقیاس غیر رسمی که توسط شرکت موزارائه شده داده هست. برای بسیاری ازمدیران وب سایت ها داشتن اتوریتی خوب بالاترین اولویت هست. درصورتیکه تفکر ویک اشتباه رایج در سئو است، زیرا موتورهای جستجو گر گوگل بیش از ۲۰۰عامل بسیارمختلف رابرای رتبه دادن به یک وب سایت بررسی می نمایدکه اتوریتی خوب یکی ازآنها شمرده میشود.
بنابراین نباید توجه بیش از حد به آن شود وبرای کسب رتبه های عالی بایدتمامی فاکتور های موجود رادر کنار هم تقویت کرد.
19) اشتباه رایج سئو وب سایت: استفاده نکردن از Mobile Viewport:
به خاطراین که تلفن های همراه دارای اندازه وسایزهای مختلفی هستند، اگراز Mobile Viewport استفاده نکرده باشید ویا این که بصورت صحیح و درست آن رابکار نبرده باشید، کاربران درخوانایی صفحه به مشکل خواهندخورد. زیرا بصورت درست صفحه در تلفن همراه نمایش داده نمیشود. برای حل این مشکل بایداز متا تگ Viewport استفاده نمایید. اماخطاهای رایج دراین بخش عبارت است از:
• استفاده از Viewport های بااندازه های ثابت وفیکس شده که فقط برای برخی ازصفحه های موبایل بهینه شدند.
• استفاده از Viewport های ضعیف وبا حداقل پارامترها که کاربرهای موبایلی رادچار اختلال می نماید.
خوشبختانه این مشکلات را میتوانید بااستفاده ازموارد زیر به راحتی برطرف نمایید.
• فعال سازی user scaling
• کنترل کردن ابعاد ومقیاس های اصلی صفحه بااستفاده کردن از متا تگ Viewport
• تطابق باعرض صفحه نمایش براساس پیکسل های صفحه ی نمایش موبایل برپایه width=device-width
• برقراری نسبت دقیق بین کدهای CSS ونمایش آن ها درانواع دستگاه های تلفن همراه
هم چنین شما میتوانید باتعریف CSS های متفاوت سبکهای بسیار متفاوتی رابرای صفحه های خود جهت نمایش گرهایی بااندازه بزرگ یاکوچک تعریف نمایید.
20) اشتباه رایج سئو وب سایت: استفاده از کلمات کلیدی در “برچسب عنوان – Title Tag” برای افزایش رتبه سایت:
به کارگیری درست وبه موقع کلمه ها و عبارات کلیدی، این امکان رابه کاربران میدهد تا هراندازه که میخواهند از عبارات و کلمه های کلیدی مختلف در وب سایت خوداستفاده نمایید وطیف وسیعی از عبارات اصلی راپوشش دهند. باز هم مثل همیشه، وب مستران با تکیه کردن برروی کلمه ها و عبارات کلیدی، هیچ توجهی به محتوای متن خودنداشته و فقط تلاش داشتند که عبارات و کلمه های کلیدی رادرمتن خود افزایش دهند. دراین مورد، آقای Matt Cutts ازمدیران گوگل به وبمستران هشدارداده بود که اینکار را ادامه نداده وبه خود متن دقت داشته باشند، اما هیچکدام از وبمستران به این موضوع توجهی نداشتند تااین که الگوریتم جدیدی Panda همانند یک کابوس به سراغ این دسته ازافراد آمدند و بابه روزرسانی های هرساله ی خود، وب سایت هایی که به کیفیت نوشته ها توجه بیش تری داشتندرا غربال نمود.
ورودکردن به بازی با عبارات وکلمه های کلیدی، یکی ازموارد بسیارخطرناک و سخت برای هر فردی است چراکه الگوریتم های موتورهای جستجو گر گوگل روز بروز درحال پیشرفته شده بوده و میتواند رتبه ی وب سایت شما را در سریعترین زمان ممکن پایین بیاورد.
- چرا طراحی وب سایت انجام دهیم؟
- چرا سئو وب سایت انجام دهیم؟
- نحوه عملکرد موتور های جستجوگر
- سئو چیست؟ منظور از بهینه سازی و سئو سایت چیست؟
- نقش کلمات کلیدی در بهینه سازی و سئو سایت
- نحوه انتخاب کلمات کلیدی برای بهینه سازی و سئو سایت
- نحوه کار با گوگل ادوردز و ابزار گوگل کیورد پلنر برای استخراج و بررسی کلمات کلیدی
- 1000نکته بهینه سازی وب سایت و سئو وب سایت-قسمت اول
- دانستنی های ضروری قبل از طراحی وب سایت
- زمان بندی برای پروژه طراحی وب سایت
- اصطلاحات و مفاهیم تخصصی در طراحی وب سایت
- بهینه سازی و سئو وب سایت درموتورهای جستجوگر-راهنمای مقدماتی گوگل-قسمت1