بهینه سازی و سئو وب سایت درموتورهای جستجوگر-راهنمای مقدماتی گوگل-قسمت1
بهینه سازی و سئو وب سایت در موتور های جستجوگر - راهنمای مقدماتی گوگل - قسمت یک
مقاله راهنمای مقدماتی گوگل- این مقاله به پنج قسمت تقسیم شده است. در فهرست مطلب می توانید عناوین دیگر قسمت ها را مشاهده نمایید.
google
Search Engine Optimization - Starter Guide
گـــــــوگـــــــل
به راهنماي مقدماتي سئو وب سایت و بهینه سازی وب سایت موتور های جستجوگر گوگل خوش آمدید.
ابتدا اين مقاله براي كمک به تيم گوگل نوشته شد ولی، بعدابه اين نتيجه رسيديم كه برای آن دسته از وب مسترانی كه آشنايی چندانی با سئو وب سایت و بهینه سازی وب سایت وافزايش ترافيک وب سايت ندارند، نيز موثر و مفیداست. البته انتظارنداشته باشيدكه اين مقاله اسرار ارتقای ناگهانی رتبه ی وب سايت تان رادر نتايج جستجوگر گوگل فاش كند. امابه شما اطمينان ميدهيم پيروي از روشهاي عنوان شده دراين مقاله راه را براي موتور های جستجوگر گوگل دريافتن، ايندكس كردن وافزايش رتبه وب سايت شما بسيار آسان تر وراحت تر ميكند.
بهینه سازی وب سایت براي موتور های جستجوگر گوگل دراصل به معني ايجادتغييرات كوچكي در وب سايت شمااست. شايداين تغييرات كوچک به تنهايي چندان ارزشی نداشته باشند اما درمجموع آن ها، تاثير بسیار چشم گيري در رتبه ی وب سايت شما در موتور هاي جستجوگر گوگل خواهند داشت. بي شک، شمابا بسياري از سرفصل هاي اين تغييرات آشنايي داريد. زيراجزئی از دانستني هاي ضروري براي داشتن هر وب سايتي هستند. دراين مقاله تلاش ميشود هر آن چه رانمي دانيد، بياموزيد.
تمركز فعاليت های خودرا روي آن چه كاربران ميخواهند، قرار دهيد. زيرا در موتور هاي جستجوگر گوگل، كاربران بدنبال شما هستند. در واقع سئو وب سایت و بهینه سازی وب سايت براي موتور هاي جستجوگر گوگل نشان دهنده ی سريعتر وب سايت شما در نتایج موتورهای جستجوگر است. به یاد داشته باشید که تلاش اصلي خودرا روي نياز كاربران خود قراردهيد.
مادر اين مقاله وب سايتي رابه عنوان نمونه، مثال مي زنيم. امکان دارد که محتواي وب سايت شمابا وب سايت مثال ما متفاوت باشداما سرفصل هاي آموزشي براي تمامي وب سايت ها باهرگونه محتوايي كاربرددارند.
اميدوارهستیم که اين مقاله بتواند به شماايده هاي نويني درمورد بهبود و ارتقای رتبه ي وب سايت تان بدهد.
این مقاله به صورت تخصصی توسط تیم فنی گروه وب سایت وان ترجمه و تفسیر شده است.
فهرست مطالب:(مطالبی که لینک دارند در صفحه دیگری هستند)
پایه و اساس بهینه سازی وب سایت و سئو وب سایت
ايجاد دقيق و منحصر به فرد عنوان صفحات
استفاده از متاتگ description
بهبود دادن ساختار سايت
بهبود دادن ساختار URL
آسان سازي وبگردی سايت
سئو و بهينه سازی محتوا
ارائه سرويس و محتواي با كيفيت
نوشتن بهتر لينك ها
بهینه سازی و سئو تصاوير وب سايت
استفاده مناسب از تگ های هدر
کار کردن با Crawler
استفاده موثر از robots.txt
آشنايي با rel="nofollow" براي لينكها در وب سايت
بهینه سازی و سئو در تلفن هاي همراه
معرفی کردن وب سايتهاي مخصوص موبايل به گوگل
راهنمايي كردن كاربران تلفن همراه به طور دقيق
آنالیز کردن و ارتقا دادن وب سایت
ارتقاي سايتتان با روشهاي درست
استفاده از ابزارهاي رايگان وب مسترها
یادداشت: ربات های گوگل هرروز و هرشب و بدون توقف برای ایندکس کردن وب سایت ها در موتور های جستجو گر گوگل، در اینترنت می خزند و محتوای وب سایت ها راجمع آوری می کنند.
براي درک بهترتوضيحات، ما وب سايتي رابه عنوان مثال براي آموزش محتواي اين مقاله ايجادكرده ايم. اطلاعات زيربراي آشنايي بيش تر درمورد وب سايت مثال ما مي باشد:
نام شرکت: Brandon's Baseball Cards
نام دامين/ وب سایت: brandonsbaseballcards.com
زمينه كاري: فروش كارت هاي بيس بال تنها به صورت آنلاين، قيمت ها، مقالات، و خبرهاي مرتبط
تعداد صفحات: حدود 250 صفحه
بهینه سازی وب سایت و سئو وب سایت ها در موتور های جستجوگر گوگل تنها روی نتایج جستجوگر اصلی و ارگانیک اثر میگذارد و در نتایج پولی وپرداختی یانتایج اسپانسری که به عنوان گوگل ادورز شناخته میشوند تاثیری چندانی ندارد.
پایه و اساس بهینه سازی وب سایت و سئو وب سایت
ايجاد دقيق و منحصر به فرد عنوان صفحات
- نشان دادن عنوان صفحه به وسيله استفاده از برچسب ها
برچسب تايتل به كاربران وهم به موتورهای جستجوگر گوگل امكان آشنايي دقيق باعنوان صفحه را مي دهد. برچسب title بايد بين برچسب head و html قراربگيرد.
براي مثال، ميتوانيد درشكل رو به رو عنوان وصفحه ي اصلي براي وب سايت فروش كارت هاي بي سبال راببينيد. اين عنوان، نام تجاري وسه منطقه ي اصلي راليست مي كند. براي نتایج بهتری شمابايد براي هرصفحه از وب سايت عنوان جداگان هاي ايجادكنيد.
- محتواي عنوان صفحه در صفحات جستجوگر گوگل نمايش داده مي شوند
اگر مطلب شما در نتايج جستجوگر نشان داده شود، محتواي برچسبِ عنوان معمولا درخط اول نتايج خواهد آمد. نمايش كلمات جستجو شده توسط كاربران در نتايج حاصله بصورت تيره تر خواهدبود. اين امكان به كاربران كمک خواهدكرد تا وب سايت مناسب تري بيابد. براي مثال، در شكل زير
- كاربري، عبارت baseball cards را براي جستجو وارد مي كند. وب سايت ما در نتايج جستجوگر نمايش داده مي شود. دقت داشته باشید عبارت جستجو شده پررنگ ترنمايش داده شده است.
- اگر كاربران بر روي لينک كليک نمایید وصفحه ی نمايش داده شود، عنوان وب سايت دربالاي تولبار نشان داده خواهدشد.
عنوان وب سايت شما میتواند شامل نام وب سايت/شغل باشد وهمچنين محتواي اطلاعات ضروري و واجب مانند آدرس يانوع كار هم شود.
- كاربران زمانی که عبارت rarest baseball cards را جستجو مي كنند. صفحه اي از وب سايت كه محتواي عباراتی که جستجو شده مي باشد، درنتايج مشاهده مي شود.
لغت نامه:
موتورهای جستجو گر گوگل: عملكرد كامپيوتر كه درميان داده هاي در دسترس دراينترنت بااستفاده از كلمات و عبارات كليدي ياعبارات مشخص شده، جستجو مي نماید.
تگ Head:
یک نوع المنتی است که قسمت هدر اسناد اچ تی ام ال رامشخص می کند. محتوای این تگ در مرورگر نمایش داده نمی شوند.
HTML:
HTML مخفف کلمات Hyper Text Markup Language به معنی زبان نشانه گذاری ابر متن میباشد. زبانی میباشد که برای شرح صفحات واسناد تحت وب مورداستفاده قرار می گیرند. این زبان المنت های ساده وپایه تحت وب را تعیین می کندکه شامل اسناد، متن ها، هایپرلینک ها وتصاویر می باشد که درآن جاسازی می شود.
Search Query:
یک یاچند کلمه که کاربران آن را برای جستجو در موتورهای جستجوگر گوگل برای انجام عملیات جستجو وارد می نمایند.
بهترین راهکار
- توضيح دقيق محتواي صفحه
عنواني راانتخاب نماییدكه با محتواي صفحه همخواني داشته باشد.
یادداشت: عنوان صفحه یکی ازگزینه های بسیار مهم در عملیات بهینه سازی وب سایت و سئو وب سایت می باشد.
بپرهيزيد از ...
1. انتخاب عناویني كه هيچ ارتباطي با محتواي وب سايت ندارند
2. استفاده از عنوان های مبهم ونا مفهوم مانند NEW Page 1 یا Untitled
به ازای هرصفحه ای عناوین منحصر به فردی انتخاب نمایید:
هر كدام از صفحات وب سايت شمابايد برچسب جداگانه داشته باشند تا به گوگل در مجزاكردن صفحات وب سايت كمک نمایند.
بپرهيزيد از ...
استفاده کردن تنهااز يک برچسب براي تمامي صفحات وب سايت
استفاده از عنوان های كوتاه وتوصيفي
عنوان ها درعين مختصر و کوتاه بودن ميتوانند اطلاعات را هم منتقل نمایند. اگر عناوین ها بيش ازحد طولاني باشد، گوگل فقط بخشی از آن ها را نشان خواهدداد.
بپرهيزيد از ...
1. استفاده از عنوان های بسيار طولاني
2. استفاده از عبارات و کلمه های كليدي غيرضروري در برچسب ها
پایه و اساس بهینه سازی وب سایت و سئو وب سایت
استفاده از متاتگ description
- براي هر صفحه ای ميتوان گفت از عبارت ها و کلمه ها مختصر شده استفاده كرد
استفاده از برچسب هاي توصيفي در عين مختصر و کوتاه بودن، به موتور هاي جستجوگر گوگل كمک ميكند تا از موضوع وب سايت شما آگاه شوند. به عنوان مثال برچسب روبه رو خلاص هاي از عملكرد وب سايت راارائه مي دهد.
- در متاتگ دسکریپشن معمولا خلاصه ای از اطلاعات مفید وب سایت قرار میگیرد.
ازآن جايي كه عناوین ياصفحه ها معمولا شامل چندين كلمه يا يک عبارات و کلمات كوتاه مي باشد، برچسب توصيفي صفحه بايد شامل يک يادو جمله ويا يک پاراگراف كوتاه ومختصرباشد. Google Webmaster Tools بخشي به نام content analysis section ايجادكرده تابه شما دريافتن نامناسب بودن، كوتاه بودن وياطولاني بودن برچسبي كه واردكرده ايد، كمک نماید. برچسب توصيفي مابين برچسب HTML و head قرار مي گيرند.
- زمانی که کاربران عبارت baseball cards راجستجو کرده اند. صفحه ی اول به عناوین نتایج جستجو برایشان نمایش داده شده است. همان گونه که مشاهده می نماییدهمان اطلاعاتی که درقسمت متاتگ دسکریپشن درج کرده بودیم توسط موتورهای جستجوگر گوگل به نمایش گذاشته شده است.
- مزيت استفاده کردن از تگ يا برچسب بهاي توصيفي چيست؟
علت با اهمیت ومهم بودن استفاده کردن از برچسب بهاي توصيفي اين است كه گوگل احتمالا ازآن ها به عنوان يک راه ميان بر به وب سايت شمااستفاده مي نمایند. البته اگرعبارتي كه كاربر در موتورهای جستجوگر گوگل وارد مي نماید، عينا در صفحه ی شماباشد، ديگر ازاين راه هاي ميان براستفاده نميكند. البته امکان دارد گوگل از توضيح وب سايتتان كه قبلا درقسمت OpenDirectory Project وارد كرده ايد، استفاده نماید. استفاده کردن از برچسب هاي توصيفي هميشه به شماكمک خواهند كرد تااگر گوگل نتوانست بخش ياعبارت های متناسبی با عبارت جستجو شده توسط كاربران رابيابد، ازآن استفاده نماید.
- یک کاربر عبارت rarest baseball cards راجستجو کرده است. یکیدیگر از صفحات وب سایت به عنوان نتایج جستجوگر برایش نمایش داده شده است. همان گونه که مشاهده می نماییداطلاعات متاتگ دسکریپشن خاص خودش به نمایش گذاشته شده است.
كلمات ميانبر درصورت وجودداشتن در نتايج جستجوي كاربر bold خواهندبود كه باعث ميشود كاربران به اين نتيجه برسند كه آيا وب سايت شمابا جستجوي اومتناسب است ياخير. در زير مثالي از برچسبي توصيفي آورده ايم كه در صفحات مياني يک مقاله در وب سايت قرارگرفته است.
لغت نامه:
ميانبر يا snippet :متني كه در زير لينک جستجوشده توسط موتورهاي جستجوگر گوگل نمايش داده مي شود. به آن
خلاصه ي صفحه هم گفته می شودميگويند.
(Open Directory Project (ODP:
بزرگترين دايركتوري وب
Domain:
یک نام یا آدرس اینترنتی که یک مکان درکامپیوتر یاشبکه را نشان می دهند.
بهترین راهکار
- خلاصه كردن بادقت محتواي صفحه
توضيحاتی ازصفحه بنويسيد كه در عين جالب بودن، حاوي اطلاعاتي باشدكه كاربران در جستجوي آن است. اين توضيح بصورت ميانبر يا snippet عمل خواهندكرد و در نتايج جستجوگر نشان داده خواهندشد.
بپرهیزید از:
1. نوشتن توضيحي كه ارتباطي با محتواي صفحه ندارد
2. نوشتن توصيف هاي كلي همانند وب سايت مرتبط با بيسبال يااين يک وب سايت است
3. استفاده کردن فقط از كلمات وعبارات كليدي
4. كپي كردن تمام محتواي وب سايت به جاي برچسب توصيفي
- از توضيح مجزا براي هر صفحه ای استفاده نمایید
نوشتن توضيح مجزابراي هر صفحه ای به كاربران و گوگل در جستجوها مخصوصا زماني كه چندين صفحه در نتايج جستجوگر از وب سايت شما بيايد، كمک مي كند.
بپرهیزید از:
استفاده تنها ازيک برچسب توصيفي براي تمامي صفحات وب سايت
یادداشت: از برچسب ها ی توصیفی باتوضیحی استفاده نمایید تا به کاربران و موتور های جستجوگر گوگل امکان این رابدهید که تااز محتوای وب سایت تان آگاه شوند.
بهبود دادن ساختار وب سايت
بهبود دادن ساختار لينک ها
- url به راحتی محتوای اطلاعات رامنتقل می نماید
بهبوددادن ساختار URL وب سايت شما URLهاي ساده وقابل فهم اطلاعات و محتوا رابراحتي انتقال مي دهند ايجاددسته بندي توصيفي و اسامي هر صفحه ای نه تنهاباعث سامان دهي اطلاعات در وب سايت شما ميشود بلكه به موتورهاي جستجوگر گوگل دريافتن سريعتر وب سايت شما وياصفحاتي از وب سايت كمک ميكند . همچنين اينكار به كساني كه قصد دارند وب سايت شمارا لينک كنند كمک بسیاری خواهند كرد urlهاي طولاني باعث جذب كمتر بازديد كننده ميشود URL هايي همانند شكل روبه رو باعث سردرگمي كاربران شده وبراي بازديد كنندگان نامناسب ميباشند. همچنين كاربران ممكن است فرض كند كه بخش هايي از URL غيرضروري مي باشد ودرصورت لينک كردن وب سايت، قسمت هايي ازآن را آگاهانه يا ناآگاهانه حذف نماید ودر اينصورت لينک شماديگر كار نخواهدكرد.
- یک url دریک صفحه وب سایت که کاربران بسیار به سختی می تواند آن رابه خاطر بسپارد.
اگر URL شماحاوي كلمات وعبارات مناسب باشد، اطلاعات بيشتري را براي كاربران و موتورهای جستجوگر گوگل فراهم مي شود. (ازاسامي عجيب وغريب استفاده نكنيد)
- دراین تصویر ازعبارات مربوط به وب سایت در لینک استفاده شده ، اینکار هم برای کاربران وهم برای موتورهای جستجوگر گوگل برای زودتر رسیدن به نتیجه کمک میکند.
کلمات وعبارات مشخص شده درشكل به كاربران و موتورهاي جستجوگر گوگل كمک ميكند تا ازمحتواي صفحه قبل از باز كردن لينک آگاه شوند.
پایان قسمت اول، ادامه مقاله بهینه سازی و سئو وب سایت درموتورهای جستجوگر-راهنمای مقدماتی گوگل را در قسمت بعدی در بخش مقالات بخوانید.
دانلود مقاله کامل بهینه سازی و سئو وب سایت درموتورهای جستجوگر-راهنمای مقدماتی گوگل – (Search Engine Optimization - Starter Guide)
- چرا طراحی وب سایت انجام دهیم؟
- چرا سئو وب سایت انجام دهیم؟
- نحوه عملکرد موتور های جستجوگر
- سئو چیست؟ منظور از بهینه سازی و سئو سایت چیست؟
- نقش کلمات کلیدی در بهینه سازی و سئو سایت
- نحوه انتخاب کلمات کلیدی برای بهینه سازی و سئو سایت
- نحوه کار با گوگل ادوردز و ابزار گوگل کیورد پلنر برای استخراج و بررسی کلمات کلیدی
- 1000نکته بهینه سازی وب سایت و سئو وب سایت-قسمت اول
- دانستنی های ضروری قبل از طراحی وب سایت
- زمان بندی برای پروژه طراحی وب سایت
- اصطلاحات و مفاهیم تخصصی در طراحی وب سایت
- بهینه سازی و سئو وب سایت درموتورهای جستجوگر-راهنمای مقدماتی گوگل-قسمت1