بهینه سازی و سئو وب سایت درموتورهای جستجوگر-راهنمای مقدماتی گوگل-قسمت4
بهینه سازی و سئو وب سایت در موتور های جستجوگر - راهنمای مقدماتی گوگل - قسمت چهارم
مقاله راهنمای مقدماتی گوگل- این مقاله به پنج قسمت تقسیم شده است. در فهرست مطلب می توانید عناوین دیگر قسمت ها را مشاهده نمایید.
google
Search Engine Optimization - Starter Guide
گـــــــوگـــــــل
به راهنماي مقدماتي بهینه سازی وب سایت و سئو وب سایت موتورهای جستجوگر گوگل خوش آمدید.
ابتدا اين مقاله براي كمک به تيم گوگل نوشته شداما، بعدا به اين نتيجه رسيديم كه براي آن دسته از وبمستران كه آشنايي چنداني با بهینه سازی وب سایت و سئو وب سایت و افزايش ترافيک وب سايت ندارند، نيز بسیار مفيد است. البته انتظارنداشته باشيد كه اين مقاله اسرارارتقاي ناگهاني رتبه ي وب سايت تان را در نتايج جستجوگر گوگل فاش كند. امابه شما اطمينان ميدهيم پيروي از روشهاي عنوان شده دراين مقاله راه را براي موتورهاي جستجوگر گوگل دريافتن، ايندكس كردن وافزايش رتبه وب سايت شما بسيار آسان تر و راحت تر ميكند.
بهینه سازی براي موتورهاي جستجوگر گوگل دراصل به معني ايجادتغييرات كوچكي در وب سايت شمااست. شايد اين تغييرات كوچک به تنهايي چندان به چشم نياينداما مجموع آن ها، تاثير بسیار چشم گيري در رتبه ی وب سايت شما در موتورهاي جستجوگر گول خواهدداشت. بي شک، شمابا بسياري از سرفصل هاي اين تغييرات آشنايي داريد. زيراجزيي از دانستني هاي ضروري براي داشتن هر وب سايتي هستند. دراين مقاله تلاش مي شود هرآنچه را نميدانيد، بياموزيد.
تمركز فعاليت های خودرا روي آنچه كاربران ميخواهند، قرار دهيد. زيرا در موتورهاي جستجوگر گوگل، كاربران به دنبال شماهستند. در واقع بهینه سازی وب سایت و سئو وب سايت براي موتور هاي جستجوگر گوگل نشان دادن سريع تر وب سايت شما در جستجوها است. فراموش نكنيد تلاش اصلي خودرا روي نياز كاربران قرار دهيد.
ما دراين مقاله وب سايتي رابه عنوان نمونه، مثال ميزنيم. ممكن است محتواي وب سايت شمابا وب سايت مثال ما متفاوت باشداما سرفصل هاي آموزشي براي تمامي وب سايت ها با هرگونه محتوايي كاربرد دارند.
اميدواريم اين مقاله ی بتواندبه شما ايده هاي نويني در مورد بهبود رتبه ي وب سايت تان بدهد.
این مقاله بصورت تخصصی توسط تیم فنی گروه وب سایت وان ترجمه و تفسیر شده است.
فهرست مطالب:
پایه و اساس بهینه سازی و سئو وب سایت
ايجاد دقيق و منحصر به فرد عنوان صفحات
استفاده از متاتگ description
بهبود دادن ساختار سايت
بهبود دادن ساختار URL
آسان سازي وبگردی سايت
سئو و بهينه سازی محتوا
ارائه سرويس و محتواي با كيفيت
نوشتن بهتر لينك ها
بهینه سازی و سئو تصاوير وب سايت
استفاده مناسب از تگ های هدر
کار کردن با Crawler
استفاده موثر از robots.txt
آشنايي با rel="nofollow" براي لينكها در وب سايت
بهینه سازی و سئو در تلفن هاي همراه
معرفی کردن وب سايتهاي مخصوص موبايل به گوگل
راهنمايي كردن كاربران تلفن همراه به طور دقيق
آنالیز کردن و ارتقا دادن وب سایت
ارتقاي سايتتان با روشهاي درست
استفاده از ابزارهاي رايگان وب مسترها
کار کردن با Crawler
استفاده موثر از robots.txt ها
- محدود كردن crawl ياپيمايش كردن هنگامی كه نيازي به استفاده از robots.txt نمي باشد. فايل"robots.txt" به موتورهاي جستجوگر گوگل مي گويدكه آيا امكان پردازش ودسترسي به قسمت هاي مختلف وب سايت شماوجود دارد ياخير. اين فايل كه حتما بايد"robots.txt" ناميده شوددر دسته ي rootيا اصلي وب سايت قرار مي گيرد.
- تمام قسمت هايي كه بانشان هي * شروع می شوندنبايد قابل دسترسي با نشانه ي / باشند.
امكان دارد نخواهيدصفحات يا بخش هايي از وب سايت شماتوسط پردازشگرها بازبيني شوند بااين تفكركه ممكن است براي كاربران موثر و مفيد نباشند. در اينصورت Google Webmaster Tools برنامه اي به نام robots.txt generator ايجادكرد هاست تابه شما در ايجاد اين فايل كمک نماید. به يادداشته باشيد اگر وب سايت شماداراي subdomain هاي ديگري مي باشد، بايدبراي هر subdomain فايل جداگانه اي تعريف كنيد. راه هاي بسیار زيادي براي جلوگيري ازنمايش اطلاعات ياصفحات شما در موتور هاي جستجو گر مي باشدمانند اضافه كردن"NOINDEX" به برچسب هاي كاربردي، استفاده از.htaccess براي محافظت از پسورد دسته ها، واستفاده از Google Webmaster Tools براي پاک كردن محتوايي كه قبلا Crawl شده است.
- در تصوير بالا آدرس فايل robots.txt ما را مشاهده مي كنيد.
بهترین راهکار
- از روشهاي ايمن بيش تري براي حفاظت از اطلاعات مهم استفاده كنيد
تصورنكنيد صرف استفاده کردن از فايل robots.txt از مطالب بسیار مهم خود حفاظت كرده ايد. زيراهنوز هم موتورهاي جستجوگر گوگل مي توانند آن هارا در صورت لينک شدن درجايي در اينترنت بيابند. همچنين موتورهاي جستجوگر گوگل ساده تركه قادر به شناسايي Robots Exclusion Standard نمي باشند، توانايي ايجاداختلال دركاركرد فايل robots.txt را دارند. درنهايت، يک كاربران كنجكاو بابررسي دسته ها و زير گروه ها توانايي حدس زدن url هايي داردكه شما تمايلي به نمايش آن هانداريد. گزينه هاي ايمن تراستفاده از محتواي رمزدار شده يااستفاده از پسورد گذاري به روش .htaccess ميباشد.
بپرهيزيد از ...
اجازه دادن به url هايي كه توسط proxy services ايجاد مي شوند، قابل بازبيني وپيمايش گردند.
کار کردن با Crawler
آشنايي با rel="nofollow" براي لينک ها
در وب سايت مبارزه با اسپ مهابا "nofollow" براي لينک ها تابه عبارت "rel" قرار دادن "nofollow" منتهي شوند، دستوري است كه به گوگل مي گويد تعدادي از لينک هاي خاص در وب سايت شمانبايد بررسي شوند.
Nofollowing يک لينک زماني اتفاق مي افتدكه عبارت rel="nofollow" درداخل متن لينک قرار بگيرد.
- از عبارت nofollow زماني استفاده نماییدكه به وب سايتي كه به آن اعتمادنداريد، ميخواهيد لينک كنيد
زماني كه وب سايت شماشامل فروم يا بلاگي عمومي است كه گذاشتن كامنت در آن آزاداست، مطمئن باشید لينک هايي گذاشته مي شوند كه بسیارمورد اطمينان نبوده است وبه عنوان اسپم شناخته ميشوند. در اينحالت اضافه كردن عبارت nofollow مي تواند راهي براي اطمينان به شماباشد تا وب سايت تان به عنوان اسپم شناخته نشود.
برنامه هايي موجود هستندكه اين عبارات و کلمات را به تمام لينک هاي موجود در وب سايت شما بصورت اتوماتيک اضافه ميكنند امااشكال اين برنامه ها در اين است كه حتي لينک هايي كه نميخواهيد از كار بيفتند هم جزء اين دسته قرار مي گيرند. مانند فروم ها. هميشه به يادداشته باشيد لينک كردن به وب سايت هايي كه گوگل آن ها رااسپم تلقي ميكند، به اعتبار وب سايت شما صدمه مي زند. بخش WebmasterCenter Help درقسمت ، avoiding comment spam پيشنهادهاي ديگري براي جلوگيري از كامنت هاي اسپم ماننداستفاده از CAPTCHA ها رادارد.
نمونه ي استفاده از كپچا را مي توانيد در تصوير رو به رو ببينيد
CAPTCHA :تست اتوماتيكي كه براي تشخيص بين كامپيوتر وانسان استفاده ميشود (معمولابراي جلوگيري از اسپم)
استفاده ي ديگر از nofollow وقتي است كه شمامطلبي در وب سايت خود مي آوريد و وب سايت ديگري رامعرفي مي كنيد، اماتمايلي به ريسک كردن دراعتبار خود نداريد. به عنوان مثال، در وبلاگ خودپستي در مورد وب سايتي كه حاوي مطالبي اسپم بوده است، مي گذاريد، اما ميترسيد آوردن نام وب سايت و لينک آن به اعتبار وب سايت شماصدمه وارد نمایید در اينحالت از nofollow استفاده نمایید.
ونكته ي آخر، اگر تمايل به عدم پيروي و يا unfollow كردن تمامي لينک ها در وب سايت هستيد، از nofollow بايد در متا تگ استفاده نمایید. (روش كار نوشتن آن به صورت meta name=”robots” content=”nofollow”مي باشد.)
-قسمت مشخص شده در تصوير، تمامي لينك ها را unfollow مي كند
بهینه سازی و ب سایت و سئو وب سایت در تلفن هاي همراه
معرفي وب سايت هاي مرتبط با نمايش در موبايل به گوگل
شناسايي وب سايت هاي مخصوص نمايش در موبايل (mobile sites) براي بهتر ايندكس كردنشان به علت افزايش روزشمار كاربراني كه از موبايل خود براي جستجو در اينترنت استفاده مي كنند، معرفي وب سايت هاي مرتبط با نمايش در موبايل به گوگل امري مهم تلقي م يشود. البته به خاطر تفاوت در فرمت و مديريت فايل ها در اين وب سايت ها، سروكار داشتن با آنها كار چندان آساني هم نيست.
-نحوه نمايش جستجو در دستكتاپ
- اگر در نتايج جستجوي خود در Google mobile search حتي در صورت استفاده از site: operator سايت شما نمايش داده نشود، امكان دارد سايت شما با مشكلات زير مواجه باشد:
1.ممكن است googlebot )ربات گوگل) نتواند سايت شما را پيدا كند
براي ايندكس كردن سايت، ابتدا googlebot بايد سايت شما را ارزيابي كند و اگر سايت تان تازه راه اندازي شده، امكان نيافتن آن بسيار بالاست. براي حل اين مشكل يك Mobile Sitemap بسازيد و در گوگل ثبت كنيد. يك Mobile Sitemap مانند هر نقشه ي سايت ديگري بايد در قسمت Submitted using Google Webmaster Tools ثبت شود.
2. ممكن است googlebot )ربات گوگل) قادر به دسترسي به سايت شما نباشد
بعضي از mobile site ها دسترسي به هر چيز ديگري جز تلفن هاي همراه را نمي پذيرند و در نتيجه سايت غير قابل دسترسي خواهد شد. برنامه اي كه گوگل ، براي يافتن اين نوع از سايت ها استفاده مي كند googlebot- mobile نام دارد و اگر تمايل به شناخته شدن سايت خود توسط اين برنامه را داريد، بايد به تمامي مرورگر ها از جمله googlebot- mobile اجازه ي دسترسي به سايت خود را بدهيد. * 2فراموش نكنيد گوگل در هر زماني بدون اطلاع قبلي مي تواند اطلاعات مرورگر خود را تغيير دهد ، پس توصيه نم يكنيم كه به چك كردن اطلاعات مرورگر بپردازيد كه آيا دقيقا با google-bot mobile همخواني دارد يا خير.
-نحوه نمايش جستجو در موبايل
بررسي توانايي گوگل در شناسايي url mobile هاي سايت شما پس از اينكه google-bot-mobile سايت شما را پيدا كرد، زمان چك كردن url هاي شما مي رسد كه آيا ابزارهاي موبايلي قادر بهديدن آن ها هستند يا خير. سايت هايي كه توسط ما شناسايي نشوند، در قسمت mobile ايندكس نخواهند شد. حال شناختن و شناسايي سايت بستگي به فاكتورهاي زيادي از جمله DTD (Doc Type Defnition دارد.
-تصوير بالا مثالي از بلاك كردن دسترسي از هر وسيله اي به جز موبايل مي باشد.
مطمئن شويد كه url DTD شما در فرمت مناسبي مانند XHTML Mobile يا Compact HTMLمي باشد. اگر فرمت مناسب انتخاب شود، صفحه ي سايت در قسمت جستجوي موبايلي ايندكس خواهد شد.
- تصوير مثالي از DTD براي ابزارهاي موبايلي مي باشد
بهینه سازی و سئو در تلفن هاي همراه
راهنمايي دقيق كاربران سايت هاي موبايل
- راه اندازي نسخه موبايلي و desktop سايت تان
يكي از مشكلات مشترك وبمسترها كه اقدام به ارائه نسخه موبايلي و هم desktop از سايت خود مي كنند، تداخل اين دو نسخه مي باشد. به اين معني كه كاربري تمايل به استفاده از نسخ هي موبايلي دارد اما نسخه ي دسكتاپ برايش نمايش داده مي شود و همين طور بالعكس. براي حل اين مشكل دو راه وجود دارد:
(redirect)دوباره راهنمايي كردن كاربران به نسخه صحيح زمانيكه كاربر نسخه ي موبايلي وارد ورژن دسكتاپ مي شود، شما مي توانيد كاربر را به ورژن موبايلي redirect كنيد. در اين حالت گوگل قادر به تشخيص ارتباط بين اين دو ورژن خواهد بود و در نتيجه، در جستجو از طريق دسكتاپ ورژن مرتبط و در جستجو از طريق موبايل، ورژن مورد نظر نمايش داده خواهد شد. فقط توجه داشته باشيد در صورت redirect كردن كاربران، محتواي هر دو ورژن تقريبا شبيه هم باشد. به عنوان مثال در سايتي مانند يك فروشگاه اينترنتي، دسترسي به نسخ هي دسكتاپ سايت از طريق گوشي تلفن همراه وجود دارد. در اين حالت مطمئن شويد كه كاربر به محصول مورد نظردر شده نه به صفحه ي اصلي سايت. متاسفانه تعدادي از سايت ها اقدام به راه اندازي هر دو نسخه ي نمايش تنها براي بالا بردن رتبه ي recirect ورژن موبايلي سايت خود م يكنند اما اين كار معمولا اثر معكوس داشته و توصيه م يكنيم از انجام آن جدا خودداري كنيد. از طرف ديگر، زمانيكه امكان دسترسي به نسخه ي موبايلي از طريق مرورگرهاي دسكتاپ و يا googlebot وجود دارد، هميشه redirect كردن كاربر ضروري نم يباشد. مانند گوگل كه اين كار را به صورت اتوماتيك انجام نم يدهد، بلكه با قرار دادن لينكي، كاربر را از ورژن موبايلي به نسخه دسكتاپ هدايت مي كند. اهميت اين لينك در صورتي كه نسخه ي موبايلي محتوي اطلاعات كامل و مورد نيز كاربر نمي باشد، بيشتر به چشم مي آيد.
پایان قسمت چهارم، ادامه مقاله بهینه سازی و سئو وب سایت در موتورهای جستجوگر-راهنمای مقدماتی گوگل را در قسمت بعدی در بخش مقالات بخوانید.
دانلود مقاله کامل بهینه سازی و سئو وب سایت درموتورهای جستجوگر-راهنمای مقدماتی گوگل – (Search Engine Optimization - Starter Guide)
- چرا طراحی وب سایت انجام دهیم؟
- چرا سئو وب سایت انجام دهیم؟
- نحوه عملکرد موتور های جستجوگر
- سئو چیست؟ منظور از بهینه سازی و سئو سایت چیست؟
- نقش کلمات کلیدی در بهینه سازی و سئو سایت
- نحوه انتخاب کلمات کلیدی برای بهینه سازی و سئو سایت
- نحوه کار با گوگل ادوردز و ابزار گوگل کیورد پلنر برای استخراج و بررسی کلمات کلیدی
- 1000نکته بهینه سازی وب سایت و سئو وب سایت-قسمت اول
- دانستنی های ضروری قبل از طراحی وب سایت
- زمان بندی برای پروژه طراحی وب سایت
- اصطلاحات و مفاهیم تخصصی در طراحی وب سایت
- بهینه سازی و سئو وب سایت درموتورهای جستجوگر-راهنمای مقدماتی گوگل-قسمت1